על אספנות כפייתית, נוסטלגיה, אחריות סביבתית וקצת כסף.

תכל'ס, אני יודעת מה אתם רוצים לדעת. כמה הרווחתי. אז נתחיל מהשורה התחתונה כדי להשביע את הסקרנות – 997 ש"ח, פחות עלות הקמת הדוכן 184 ש"ח. כן, היה שווה.

זוהי השנה הרביעית בה מתקיים פסטיבל יד 2 לייב (Yad2Live), פסטיבל מכירות ענק של חפצים מיד שנייה במגוון קטגוריות ותחומים שונים – אופנה, ספרים, מוצרי חשמל, אוספים מיוחדים צעצועים ומה לא – כל מה שיושב בארונות, במחסנים, בדירה של סבתא ומעלה אבק. כי הרי מוצר חסר ערך עבור אדם אחד הוא אוצר עבור אחר, וכי ממילא יש יותר מדי מוצרים בעולם הזה, ולא יזיק לנו קצת למחזר. ואיך אומרים ביד 2, "להפוך את המחסן למזומן", זה תמריץ לא קטן.

אז השנה פתחתי דוכן במתחם כל מיני. כלי בית, בגדים, ספרים, טלפונים ניידים… 6 ארגזים ושני תיקים יצאו מהבית אל היריד.

האמת, מתחם כל מיני הוא הכי מעניין. במתחם האופנה מוצאים בגדים ונעליים. אין הפתעות. במתחם הספרים, יש ספרים. אבל במתחם כל מיני, יש כל מיני… זה פשוט מדהים! ואני עוד ראיתי את הדוכנים בתחילת הדרך, כשעוד רק חצי מתחם התמלא, ושאר הדוכנים עוד פרקו סחורה (החל מהשעה 17:56 לא היה סיכוי לצאת שוב ל"סיבוב בשכונה", עומסי התנועה היו גבוהים, ורק בשעה 23:00, זכינו לעזוב את הדוכן, בפעם האחרונה השנה).

פסטיבל יד 2 LIVE - כמה אנשים

צילום: שימעת יהב

מתחם כל מיני אוצר בקרבו אוצרות סמויים, שכיות חמדה ופריטים קסומים בעלי ניחוח נוסטלגי, שוק פשפשים אמיתי.

היו המוווון תקליטים, מעניין אם מישהו מכר במקביל גם פטיפונים. דוכן אחד מצא מה לעשות עם עודף התקליטים ומכר גם שעוני קיר:

פסטיבל יד 2 LIVE

מתוך עמוד הפייסבוק של יד2

דוכן אחד מכר אפילו אביזרי חשמל וחומרי בניין, למשפץ המזדמן.

פסטיבל יד 2 LIVE

צילום: שימעת יהב

דוכן אחר מכר פריטי עץ אתניים, גביעי נחושת, וחרבות סמוראיות.

 פסטיבל יד 2 LIVE

צילום: שימעת יהב

ניתן היה למצוא פריטי סטיילינג קלאסיים כשלטי שמות רחובות, מספרי רכב, והפריט הקלאסי מכל, בובת תינוק של במבה.

פסטיבל יד 2 LIVE

צילום: שימעת יהב

חפצי אמנות ופריטים בעבודות יד, צעצועי עץ שלא מוצאים בשום מקום אחר. תראו את ההארלי דיווידסון האלה!

פסטיבל יד 2 LIVE

צילום: שימעת יהב

בובות הראווה הערומות האלה עמדו וצפו לכיוון מתחם האופנה. אולי מצאו איזה בגד שמצא חן בעיניהם, וחיכו שבעל הדוכן ישים לב.

פסטיבל יד 2 LIVE

צילום: שימעת יהב

הדוכן הקסום מכל היה הדוכן שהיה צמוד לשלי. הדבר הראשון שלכד את עיני היה אוסף המצלמות הותיקות. לשמחתי יש בבעלותי מצלמה אחת נפלאה שכזו, מה שעזר במעט לעמעם את הפיתוי, כמו לאכול ארוחה קלה לפני שנכנסים לסופר.

פסטיבל יד 2 LIVE

צילום: שימעת יהב

היו להם תיבות אוצר ממש, וכמה תריסים מפירוק, וזוג מחבטי כדור-נוצה מעץ, גיטרה וכמה חלילים.

פסטיבל יד 2 LIVE

צילום: שימעת יהב

פסטיבל יד 2 LIVE

צילום: שימעת יהב

 

הי אמא! זה ה"לפני":

פסטיבל יד 2 LIVE

צילום: שימעת יהב

מכשיר כפיפות הבטן, שמעלה אבק כבר שנים (כמו כל קולב-כושר מערוץ הקניות), חזר איתי לאחר כבוד הביתה. מסתבר, שהוא עושה עבודה מצוינת בטיפול בכאבי גב, והוא התגנב חזרה לתודעה והרוויח את מקומו בשנית, אף על פי שמישהי רצתה לקנות אותו.

כמה טיפים למציג המתחיל בפסטיבל יד 2 LIVE:

1. תגיעו מוקדם (אבל לא לפני שאני מגיעה :) ) כך שתקבלו מקום טוב. מקומות בשורות החיצוניים מקבלים  קצת יותר תשומת לב וזכירים יותר. כך יותר יראו את הפריטים שאתם מציעים, ואם ירצו "לעשות סיבוב ולחזור" יהיה יותר קל למצוא אתכם שוב. בנוסף, כשאתם בשורה חיצונית ממש, קצת פחות צפוף אצלכם, ויש קצת יותר מקום לפרוס את מרכולתכם. או כמו שאחת הפקחיות מטעם הפסטיבל נזפה באחת המציגות "סיפקנו לך דוכן, לא חנות"…

2. מבקרי הפסטיבל מתחלקים ל3 קבוצות עיקריות:
א."המסתכלים"  לא הגיעו עם שום מטרה מוגדרת למצוא פריט ספציפי, ורק אם יראו במקרה חפץ שמעורר בהם איזה רגש או צורך פתאומי הם יקנו.
– מומלץ לפרוס את הסחורה כך שכל חפץ ייראה, ולמיין לפי קטגוריות כך שבמבט ניתן יהיה להבין מה אתם מוכרים.
ב. "הסוחרים", בין אם סוחרים ממש משוק הפשפשים ובין אם סוחרים בנשמה, באים למצוא מציאות. הם יקנו רק בסכומים נמוכים מאוד, וחלקם אף ינסו לשכנע אתכם למכור בעשירית ופחות מהסכום שאתם מבקשים על ידי כך שידחפו לכם את הכסף ליד ויקחו את הפריט.
– אין הרבה טעם בהבאת פריטים יקרים לליבכם או לכיסכם. לדוגמה – גלקסי S2 שמור + תוספות כדאי למכור ישירות בלוח יד 2, לקהל יעד שמחפש בדיוק את זה. פוטנציאל הרווח גדול הרבה יותר, מאשר במכירה שמטרת הלקוח היא המחיר, ולא המוצר.
ג. "המחפשים" הם אלו שבאו עם מטרה מאוד מוגדרת, ומחפשים "פקק לבקבוק", "צלחת עם פרחים סגולים במקום זו שנשברה", "סיר לחץ" ועוד.
– למתחם כל מיני יש יתרון וחיסרון. היתרון  – אתם יכולים למכור כל דבר. החיסרון – כל דוכן מציג ערב רב של פריטים, ולעיתים קל מאוד לפספס בתוך הערבוביה פריט שעשוי להימכר. תמצאו לכם זמן להסתובב בין הדוכנים האחרים. תעמדו בפיתוי לקנות. באתם לנקות את הארון ולא למלא אותו מחדש. אבל –
תנסו לזהות "דוכנים מתמחים" – כאלו שמוכרים חפצים מקטגוריה ספציפית, שעונה על פריטים שגם אתם מנסים למכור. הציעו להם לקנות מכם את הפריטים שלכם במחיר נמוך יותר, ולמכור אותם – כך הסיכוי שהלקוח הפוטנציאלי ימצא את מבוקשו גבוה יותר. אם אותם מציגים לא מזהים את ההזדמנות – בידקו אם הם מציעים את הפריט הספציפי, ואם לא, מצוין. הציגו את עצמכם, ובקשו מהם להפנות אליכם לקוחות אשר מחפשים את אותו פריט…

3. הניחו ללקוח לקבוע את המחיר. כששאלו אותי "כמה זה עולה?" עניתי "כמה את/ה רוצה שזה יעלה?". הערך הנתפס של פריט בעיני הלקוח יכול להיות נמוך יותר מהערך בעיניכם, אך חשוב מכך – הוא יכול להיות גבוה בהרבה. נקודת המוצא היא שכל מה שהבאתם איתכם – אתם לא צריכים. כל חפץ שתמכרו המשמעות היא קצת יותר מקום וקצת יותר כסף ממה שהיה לכם קודם. אתם – בכל מקרה לא יוצאים בהפסד.

לעומת זאת – הלקוח, רואה את הצלחת הכחולה, שבעיניכם שווה 2 ש"ח, וחושב שזו הצלחת הכי יפה בעולם, ומקווה בסתר ליבו שהצלחת לא עולה יותר מ10 ש"ח. כמה מאושר אותו לקוח יהיה, כאשר תמכרו לו שתי צלחות ב10 ש"ח? בדקו כמה המוצר שווה ללקוח! אתם תופתעו לגלות כמה מעט אנשים יענו לכם "חצי שקל".

95%  ממבקרי היריד "לא באים לקנות". הם לא צריכים שום דבר, אבל יוצאים עם שקיות. יש משהו בסט כלים חום של דורלקס , שמזכיר להם את הכוס שהם שתו ממנה אצל סבתא. אחת הקונות חזרה ואמרה "אני לא צריכה כלים. אין לי מקום. אין לי בכלל ארונות מטבח. אני לא מארחת כ"כ הרבה אנשים במקביל. אבל זה ירוק" וקנתה סט שלם של כלים (במחיר מ-צ-ו-י-ן, כי השעה כבר הייתה מאוחרת והריכוז ירוד… ). אנשים לא קונים את הכלי. הם קונים זכרון, ריח, צבע, רגש… נוסטלגיה.

מקסימום, יגיעו לפסטיבל בשנה הבאה כמציגים, כדי למכור את אותו כלי ולפנות מקום לאוספים חדשים.

הפסטיבל יימשך גם היום 14/10/14, החל מהשעה 18:00 בגן צ'רלס קלור בת"א, עם מציגים אחרים, דוכנים אחרים, ואוצרות אחרים…

פסטיבל יד 2 LIVE

מתוך עמוד הפייסבוק של יד2

 

 

 

 

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים