הפעם הראשונה, או עשה ואל תעשה: פריווילגיות של לקוח ראשון

איך נראה הפרויקט הראשון של מעצבת פנים בתחילת דרכה? רחוק ממה שמלמדים בכיתה ומההדמיות היפות בתלת ממד

הלקוחות הראשונים שלי היו (ועדיין) הבוס של בן זוגי ואשתו, שהחליטו במודעות מלאה לתת הזדמנות למעצבת מתחילה, עדיין סטודנטית, שזהו לה הפרויקט האמיתי הראשון, והפקידו בידי פרויקט קלאסי, מא' עד ת' הכולל תכנון ועיצוב של דירת קבלן חדשה: שינויים מבניים, פרטי נגרות והלבשה.

Blog Post 2aהתמונה מתוך אתר אפריקה ישראל

במסגרת לימודי העיצוב ניתנו הנחיה וטיפים לגבי ההתנהלות מול הלקוח. רק מה, השיעור התקיים חודש לאחר הפגישה הראשונה ותחילת העבודה עם הלקוח…

"פגישת היכרות: תתקיים במשרד או בבית קפה, ותימשך כחצי שעה"

ההיכרות הראשונית נעשתה בשיחת טלפון שנמשכה כ10 דקות. קיבלתי תמונה כללית על היקף הפרויקט, ודיברנו קצת על סגנון. בסוף השיחה הוחלט שניפגש ואז הם יקבלו החלטה אם להעסיק אותי. עד כאן, לפי הכללים. בערך.

פגישת ההיכרות נועדה לראות את החיבור בין הלקוח למעצב, לקבל מושג כללי על הפרויקט, ולתת אפשרות לשני הצדדים להחליט אם מעוניינים לשתף פעולה. זה המקום בשביל המעצב לשווק את עצמו, ובדרך כלל זוהי פגישה ללא חיוב. בהתאמה, בפגישה זו גם לא ניתן ייעוץ קונקרטי ללקוח.

"פגישה ראשונה תתקיים בבית הלקוח, בערב, כשהילדים ישנים"

זה היה יום שישי בבוקר. יומיים קודם הגשתי את פרויקט הגמר של סמסטר אחד לפני האחרון. שעות השינה שלי הסתכמו בערך ב-6 שעות. לכל השבוע. קבענו להיפגש בדירה הנוכחית של הלקוחות, מרחק לא רב מהבניין בו נמצאת הדירה החדשה, שהיה כבר בשלבי בנייה מתקדמים. שני הילדים היו נוכחים וערים מאוד… וסיפקו כצפוי הסחות דעת לא מעטות.

מומלץ לקיים את הפגישה בבית הלקוח על מנת שניתן יהיה לראות כיצד הוא חי, הרגלים, העדפות, התנהלות. לבדוק מה הוא אוהב ומה מפריע לו בדירה הנוכחית, ומתוך כך ללמוד בעקיפין על הצרכים הרצונות והחלומות שלו לעיצוב החדש.

"לקראת הפגישה הראשונה – שיעורי בית: כל אחד מבני הזוג מכין בנפרד רשימה של מה כולל בית החלומות שלו, ומשתפים אחד את השני. במידה ומעוניינים בסגנן מסוים, מבקשים שיציגו תמונות המייצגות את מה שמוצא חן בעיניהם"

חלק ניכר מהפגישה נסב על הניסיון להבין מה הטעם של הלקוחות, איך היו רוצים שהדירה תיראה, וניתוח מה הצרכים שלהם לצורך הפרוגרמה. למעשה, במהלך כל התהליך הראשוני של העבודה ועד היום, טעמם של הלקוחות משתנה ללא הרף…

sky demo3 מתוך אתר אפריקה ישראל

Blog Post 2f

איך הופכים את א' לב'?…

הפרויקט שהוצג בתחילה כ"עיצוב אזור ציבורי, סלון, מטבח ואולי איזה קיר, לא משהו רציני", הפך במשך הזמן לחלוקת החדרים מחדש, תכנון המטבח, חדרי השירותים והאמבטיה, תכנון פרטי נגרות ועוד.

חשוב מאוד לבנות פרוגרמה נכונה ושלמה בתחילת העבודה, על מנת שלא יהיו הפתעות בהמשך ועל מנת  שניתן יהיה לתמחר את העבודה בהתאם.

"שיעורי הבית" נועדו למקד את הלקוחות ולעזור להם לקבל מושג ויזואלי לגבי החלומות שלהם, וכמובן גם לחסוך זמן בפגישה עצמה. כמו כן, לעשות תיאום ציפיות – ולוודא, ששני בני הזוג מתואמים, ולא כל אחד מהם מדמיין לעצמו תמונה שונה של מה שהיה רוצה שיקרה.

Blog Post 2cהדמיה של אזור המגורים – מתוך אתר אפריקה ישראל

אותו האזור במציאות – מישהו אמר הפתעות?…

Blog Post 2e Blog Post 2d

"לא מרימים עיפרון לפני חתימה על הסכם וקבלת מקדמה"

הפגישה הראשונה נמשכה כ-3 (!) שעות, במהלכה כבר הוצעו סקיצות ראשוניות לתכנון הפנים של הדירה החדשה.

Blog Post 2f

כמובן, שזו לא הדרך המומלצת להתנהל באופן רגיל. בדיעבד, במקרה הספציפי התנהלות זו עבדה לטובתי, כיוון שההצעות שניתנו במהלך הפגישה מצאו חן בעיני הלקוחות ו"הוכיחו" את המקצועיות שלי. כלקוחות ראשונים, מכיוון שלא היה בידי תיק עבודות להצגה, זו הייתה דרך טובה לנסוך בהם ביטחון ולחזק את החלטתם לבחור בי כמעצבת.

"יש לקבוע זמן מוגדר לסיורים, לא יותר משעתיים"

בתור חדשה בתחום, היה לי אינטרס להסתובב ולטייל כמה שיותר. הזמנתי את הלקוחות להצטרף, וביצענו לא מעט סיורים שנמשכו לא מעט שעות בחנויות שונות, כדי להכיר את הסחורה ולהבין מה מוצא חן בעיניהם, כיוון שלא ידעו לומר בעצמם.

מעצב פנים צריך להכיר את הסחורה שקיימת בשוק, להסתובב, להתעדכן, ולהיות בקשר רציף עם החנויות והספקים. במקביל, כדאי למקד את הלקוחות למספר מצומצם של אופציות, אחרת זה כמו ילד שעומד בחנות ממתקים ולא יודע מה לבחור, והלקוח נשאר מבולבל מעומס האפשרויות שעומד בפניו. כדאי מאוד להתחיל בקונספט עיצובי, שייתן מסגרת וימקד את הבחירות כך שיתמכו בו.

התפקיד שלנו בתור מעצבים הוא לזהות אצל הלקוח את הרצונות שהוא לא בהכרח יודע לבטא בעצמו, למקד ולכוון אותו, וליישם רצונות אלה בצורה הטובה ביותר, כך שבסופו של דבר, הלקוח ירגיש בבית.

למזלי הטוב, זכיתי בלקוחות שעברו איתי את טבילת האש, ולקחו (ועדיין) חלק בלתי נפרד בהבנת התהליך ואיך הוא מתבצע.

עכשיו, כל שנותר הוא לחכות שבניית הבניין תסתיים, כך שנוכל להתחיל לשבור קירות…

 Blog Post 2hצילומים: שימעת יהב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים